B2B Marketing wat is dat eigenlijk?

B2B Marketing is een term uit de marketingwereld die staat voor business to business marketing. Met andere woorden, het verkopen van producten van bedrijf op bedrijf. Dit kan de verkoop van communicatiesystemen aan grote organisaties zijn of het leveren van halffabrikaten aan fabrieken. B2B marketing richt zich op het onderzoeken van de beste manier om dit aan te pakken. Want het verkopen van producten aan bedrijven is een hele andere bezigheid dan het verkopen van producten aan individuele, particuliere kopers, zoals een winkel of een autoverkoper doet. 

Wat maakt B2B marketing zo complex?

Wat B2B zo complex maakt is het feit dat de meeste bedrijven die de B2B marketing toe moeten passen niet alleen B2B verkopen maar ook B2C, dus aan cliënten. Dat wil zeggen dat ze voor beide marketing soorten een plan moeten hebben en een team moeten hebben zitten. B2B marketing is namelijk iets totaal anders dan B2C marketing. Wat B2B marketing echter heel complex maakt is dat er heel veel verschillende dingen bij komen kijken. Zo moet er goed gekeken worden naar welke bedrijven interessant kunnen zijn als klant, wat die bedrijven dan zo interessant maakt en hoe deze het beste te bereiken zijn. Een product aan een bedrijf verkopen doe je namelijk niet door simpelweg een belletje te doen. Je zult een gedegen strategie moeten hebben en een echte band op moeten bouwen met het bedrijf voor je kunt beginnen over het verkopen van je producten. Bedrijven houden namelijk helemaal niet van het aansmeren van producten en als je een groot bedrijf tegen je hebt, wordt het moeilijk om je product ergens anders aan de man te krijgen. 

Wat kan ik doen om B2B Marketing goed toe te passen?

Wanneer je als bedrijf kiest om ook B2B diensten aan te gaan bieden, zul je goed onderzoek moeten doen naar de soorten bedrijven die ja aan gaat spreken. Dit heeft namelijk direct invloed op hoe je jezelf in de markt moet zetten en hoe jij je strategieën aan moet gaan pakken. Daarnaast is het belangrijk dat je, voordat je je B2B marketing toe gaat passen, zeker weet dat je website, sociale media e.d. goed op orde zijn. Ze moeten professioneel zijn en passen bij zowel het product dat hij aanbiedt als de bedrijven die je aan zult schrijven. Zo zien bedrijven meteen dat jij een geschikte match voor ze bent. Dat maakt het salesproces makkelijker! Daarnaast is het een goede zet om ver voor je de B2B marketing toe gaat passen a; te beginnen met het starten van relaties met de bedrijven door ze te ontmoeten op conferenties of seminars. Zo leren zij jou kennen en weten ze wat je plannen zijn, wat je te bieden hebt en wat voor een persoon je bent. Dit helpt allemaal enorm zodra je ze benaderd om samen te gaan werken of om je producten aan te bieden. Daarnaast is het heel belangrijk dat je een goed, professioneel sales team hebt dat jouw visie en product goed weet over te brengen zonder te pushen!

_____

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *